ACEA vädjar om mer realistiska utsläppsmål för bilindustrin
Publicerad augusti 28, 2025
Publicerad augusti 28, 2025
Den europeiska branschorganisationen ACEA har riktat en vädjan till Ursula von der Leyen, ordförande för Europeiska kommissionen, angående de utsläppsmål som biltillverkarna i EU måste uppnå. De menar att målen är orimliga.
EU har beslutat att försäljningen av fossildrivna fordon ska upphöra senast 2035, vilket medför stränga krav på minskade CO2-utsläpp under tiden.
I ett brev undertecknat av Ola Källenius, ordförande för ACEA, och Matthias Zink, ordförande för CLEPA, begär de en revidering av målen.
– Målet är gemensamt men resan kräver mer pragmatism och flexibilitet för att hålla Europas motor igång, står det i brevet, säger hon.
ACEA anser att den nuvarande politiken inte är realistisk nog för att balansera måluppfyllelse med bevarad konkurrenskraft.
Enligt ACEA har bilindustrin investerat över 250 miljarder euro i elektrifiering. Trots detta utgör elbilar endast 15 procent av nybilsförsäljningen i Europa.
Det finns också en brist på incitament för att öka efterfrågan och många hinder som försvårar övergången till eldrivna fordon, menar organisationen.
ACEA efterlyser en mer teknikneutral strategi, där laddhybrider, vätgas och förnybara bränslen tillåts för att minska utsläppen. De vill även se starkare stöd för att stimulera efterfrågan.
Exempelvis nämner de lägre priser på laddning och skatteincitament för elbilar.
Den 12 september planeras ett strategiskt samtal med EU om bilindustrins framtid, som ACEA beskriver som en sista chans för att anpassa politiken.
– Det här är EU:s sista chans att justera politiken eller riskera att äventyra en av våra mest framgångsrika och konkurrenskraftiga industrier, sammanfattar de.
ACEA representerar 16 europeiska fordonstillverkare och inkluderar namn som BMW, Mercedes-Benz och Volvo.