Europas elbilsframtid hotad av lobbyverksamhet
Publicerad september 9, 2025
Publicerad september 9, 2025
Försäljningen av elbilar i Europa fortsätter att öka. Enligt Transport & Environment (T&E) har den europeiska elbilsmarknaden växt med nästan 40 procent under första halvåret 2025. Volkswagen har särskilt utmärkt sig med en ökning på 89 procent. Denna utveckling har drivits av striktare EU-regler, förbättrade modeller och sänkta priser.
Trots detta har många biltillverkare, med stöd av branschorganisationen ACEA, pressat EU att lätta på utsläppsreglerna för 2030 och 2035, skriver T&E i sin senaste rapport. Rapporten visar dock att nästan alla europeiska märken är på god väg att uppnå målen senast 2027.
Mer än hälften av tillverkarna når målen, men Mercedes-Benz riskerar att missa målet och skulle behöva köpa utsläppskrediter från Volvo Cars och Polestar. Lobbyarbetet syftar delvis till att försvara försäljningen av fossildrivna modeller och laddhybrider, men rapporten framhäver att ett sådant tillvägagångssätt skulle kunna försvaga konkurrenskraften. Världen förändras oavsett om Europa följer efter eller inte.
Den globala efterfrågan på elbilar ökar, särskilt i länder som Kina, där marknaden för förbränningsmotorer krymper. Även på nya marknader som Indonesien, Thailand och Vietnam ökar intresset för rena elbilar. – Om Europa överger sin ambition att dominera 2000-talets viktigaste teknologier riskerar det att sluta som ett bilmuseum, står det att läsa i rapporten.
Det finns goda nyheter för framtiden. Billigare elbilar är på väg, vilket kommer att göra dem mer tillgängliga. Nio nya modeller med ett startpris kring 25 000 euro förväntas lanseras innan slutet av 2025, och till 2027 kan antalet nästan fördubblas. Dessutom sjunker batterikostnaderna snabbt och laddinfrastrukturen byggs ut i hela EU, där många medlemsländer redan uppnått eller överträffat målen för 2025.
Rapporten konkluderar att EU:s utsläppsregler har varit avgörande för elbilsboomen och att dessa inte bör försvagas. Att hålla fast vid målen ger Europas bilindustri en chans att fortsätta vara konkurrenskraftig i den globala omställningen.