Audis elbil utan ringar: En ny strategi för den kinesiska marknaden
Publicerad november 6, 2025
Publicerad november 6, 2025

I år har Audi lanserat en ny elbilsmodell, AUDI E5 Sportback, som är specifikt utformad för den kinesiska marknaden. Denna bil har en unik identitet, utan de traditionella Audi-ringarna. Thomas Majchrzak från Autogefühl har testat bilen och beskriver den som en del av en ny strategi som syftar till att attrahera en yngre publik.
Thomas påpekar att intresset för E5 Sportback har varit enormt, med 10 000 beställningar på endast 30 minuter efter att orderböckerna öppnade. Bilen erbjuds med tre olika batteristorlekar: 76, 83 och 100 kWh, och den har imponerande snabbladdningskapaciteter med upp till 390 kW.
Under sitt test lyckades Thomas nå en laddning på 320 kilowatt, vilket gjorde det möjligt att ladda batteriet från 17 till 80 procent på blott 17 minuter. ”Det stämmer precis med vad Audi lovar,” säger han. Bilen har en räckvidd på cirka 45 mil under verkliga köri.
Toppversionen accelererar från 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder, medan instegsversionen fortfarande är snabb med en tid på 6,1 sekunder. Interiören i kupén är en blandning av teknologi och en inbjudande känsla, med material som mikrofiber och äkta trä, och utan högblanka ytor.
Thomas framhäver att de stora skärmarna i instrumentpanelen kombineras med fysiska reglage, vilket uppskattas av bilentusiaster. ”Du har riktiga vred för temperatur och volym. Precis vad bilentusiaster vill ha,” berättar han.
Körkänslan beskrivs av Thomas som ”tydligt bakhjulsdriven med en sportig, tysk ton”. Han framhäver att luftfjädringen och bakaxelstyrningen bidrar till bilens smidighet och stabilitet. Dessutom fungerar förarassistanssystemet effektivt och kan byta fil autonomt, vilket är mer självsäkert än liknande system i Europa.
Priset för AUDI E5 Sportback ligger mellan 300 000 och 400 000 kronor i Kina, vilket gör den konkurrenskraftig mot Tesla Model 3 Performance. ”Det är faktiskt galet med tanke på storleken, byggkvaliteten och tekniken man får,” säger han avslutningsvis. ”Flera av idéerna här borde Audi ta med sig till Europa,” summerar han.