BMW:s framgångar med elbilar och framtidsplaner
Publicerad november 6, 2025
Publicerad november 6, 2025

BMW:s verkställande direktör, Oliver Zipse, framhäver elbilarna som den centrala faktorn bakom företagets globala tillväxt. Under de första nio månaderna av året ökade försäljningen av helt eldrivna modeller med tio procent, vilket nu utgör 18 procent av företagets totala försäljning.
I Europa är tillväxten ännu mer påtaglig, där elbilar står för mer än en fjärdedel av alla leveranser. ”Elbilar och M-modeller driver vår globala tillväxt. Med vårt tekniköppna förhållningssätt och våra premiumvarumärken hittar kunder produkter som passar deras behov,” säger han.
BMW lägger stor vikt vid den kommande generationen Neue Klasse, som kommer att inleda en ny era för företagets elektrifierade fordonslinje. Först ut är den nya BMW iX3, som har en räckvidd på över 80 mil enligt WLTP och stöd för snabbladdning upp till 400 kW, vilket ger en räckvidd på 37 mil på bara tio minuter.
Zipse nämner att företaget redan mottagit fler beställningar än väntat och att orderboken i Europa sträcker sig flera månader in i 2026. Den nya iX3 tillverkas dessutom i BMW:s första fabrik som är helt fossilfri, belägen i Debrecen, Ungern.
Fler modeller inom Neue Klasse-serien är på gång, inklusive nästa generation av 3-serien, 7-serien och X5. Totalt förväntas 40 nya modeller och uppdateringar med den nya tekniken lanseras fram till 2027.
Avslutningsvis understryker han att BMW håller dörren öppen för flera typer av drivlinor och riktar kritik mot EU:s föreslagna regler som kan leda till utfasing av förbränningsmotorer. Han anser att klimatmålen bäst uppnås med ”ett teknikneutralt och realistiskt synsätt,” säger han.