BYD:s Racco: En ny aktör på den japanska elbilsmarknaden
Publicerad oktober 31, 2025
Publicerad oktober 31, 2025

Den kinesiska bilproducenten BYD tar nu ett betydande steg in på den japanska marknaden för att konkurrera med landets låga försäljning av elbilar. Endast 1,3 procent av årets nya bilar i Japan är eldrivna, och här dominerar små kei-bilar, där Nissan Sakura är den mest sålda.
BYD presenterar sin nya modell, Racco, med ett boxigt format som maximerar interiöra utrymmen, ett vanligt inslag i denna biltyp. Racco har måtten 3 395 mm i längd, 1 475 mm i bredd och 1 800 mm i höjd.
Modellen kommer att vara utrustad med ett 20 kWh batteri, vilket enligt WLTC ska ge en räckvidd på cirka 180 kilometer, även om dessa specifikationer ännu inte är bekräftade. Dessutom stödjer Racco snabbladdning med upp till 100 kW.
Det lågt placerade batteriet bidrar till ett lägre tyngdpunkt jämfört med bensindrivna kei-bilar, vilket ger förbättrade vägegenskaper. Racco har kapacitet för fyra passagerare och en förarplats med fokus på digitala funktioner, med en kompakt instrumentpanel och en ovanligt stor infotainmentskärm för sin klass.
Enligt experter utgör detta en nödvändig väckarklocka för japanska biltillverkare, som har prioriterat hybridteknik och därmed halkat efter i utvecklingen av elbilar, rapporterar Reuters.
Beställningar för Racco förväntas öppna sommaren 2026, med ett startpris på omkring 150 000 kronor.