Ekonomiska perspektiv på elbilsägande
Publicerad november 5, 2025
Publicerad november 5, 2025

Allt fler människor väljer att köra elbil, men en central fråga som ofta debatteras handlar om vem som egentligen har råd med dessa fordon. Christoffer Gullin från Elbilsmagasinet analyserar denna aspekt av elbilsmarknaden.
I en ny rapport från Volkswagen Finans framkommer det att företagen idag är de som främst driver elbilsutvecklingen, där leasing har blivit den vanligaste finansieringsmetoden för företag.
Enligt rapporten finansieras så mycket som 94 procent av företagens bilköp genom leasing, och majoriteten av dessa fordon är eldrivna. För statliga myndigheter ligger andelen elbilar dock på cirka 40 procent.
Detta beror på att privata företag ofta fokuserar mer på den totala ägandekostnaden än inköpspriset, medan offentliga bolag tenderar att prioritera inköpskostnaden vid upphandlingar.
För anställda med tjänstebilar är elbilen ofta det mest kostnadseffektiva alternativet. Elbilar har lägre förmånsvärde än bensin- eller dieselbilar, vilket resulterar i en lägre månadskostnad.
Privatleasing av elbilar ökar också bland konsumenter. Idag finansieras 47 procent av nya bilar genom privatleasing, medan 28 procent köps med lån och 25 procent finansieras på andra sätt, som kontant eller via bolån.
Mindre elbilar som Volvo EX30 och Volkswagen ID.3 erbjuder konkurrenskraftiga leasingpriser, vilket gör det mer attraktivt för konsumenter att välja elbil. Även begagnade elbilar leasas i större utsträckning.
Christoffer delar med sig av dessa insikter i sin senaste video, där han utforskar vem som investerar i elbilar.