EU:s initiativ för laddinfrastruktur för eldrivna lastbilar
Publicerad september 24, 2025
Publicerad september 24, 2025

EU har nu beviljat ett projekt för att skapa snabbladdare för tunga eldrivna lastbilar längs två specifika rutter i Europa. Detta kommer att säkerställa laddare var sjätte mil.
– Att påskynda utbyggnaden av laddinfrastruktur för utsläppsfria lastbilar är en central politisk prioritering för att genomföra omställningen till utsläppsfri godstransport på väg, säger hon.
Den första rutten sträcker sig från Nordsjön–Östersjön via Rotterdam, genom Tyskland och Polen till Finland, och österut genom Ukraina. Den andra rutt går från Skandinavien till Medelhavet, från norra Skandinavien till södra Italien.
Enligt EU:s bestämmelser ska eldrivna lastbilar ha tillgång till snabbladdare på 350 kW var 60 till 100 kilometer längs dessa rutter. Målet är att nå 300 000 laddpunkter till 2030, vilket är en stor ökning från de nuvarande 10 000.
Totalt kommer 7 miljarder euro att investeras fram till 2030, med en plan att öka detta till 40 miljarder euro fram till 2040. – Till år 2030 väntas var tredje ny lastbil vara utsläppsfri vilket innebär att mer än 400 000 tunga fordon utan utsläpp kommer att rulla på vägarna, säger han.
Elbehovet för tunga transporter beräknas bli 20 TWh per år, vilket motsvarar ungefär 0,5 procent av EU:s totala elanvändning. Planen kräver både nätförstärkningar och samarbete mellan branschen och medlemsländerna, vilket ger en tydlig riktning.
Detta besked skapar trygghet för tillverkare, operatörer och myndigheter. Tidigare har liknande korridorer identifierats för både personbilar och eldrivna lastbilar, säger hon.