EU:s nya regler för små elbilar: En väg mot mer tillgängligt bilägande
Publicerad december 19, 2025
Publicerad december 19, 2025

EU-kommissionen har nyligen lagt fram ett lagförslag som syftar till att förenkla utvecklingen och försäljningen av små, prisvärda elbilar i Europa. Initiativet, känt som ”small affordable cars”, adresserar den pågående trenden där nya elbilar oftast är stora och kostsamma.
För att stärka konkurrensen och hållbarheten inom den europeiska fordonssektorn föreslår kommissionen särskilda incitament för att främja utvecklingen av små elbilar tillverkade inom unionen, skriver EU-kommissionen i sitt utkast.
Utkastet uttrycker oro över den kraftiga minskningen av de minsta bilsegmenten i Europa, och noterar att majoriteten av nya elbilar som introduceras är storleksklassade i premiumsegmentet. Enligt kommissionen kan detta leda till att privat bilägande blir alltmer oåtkomligt för hushåll med genomsnittliga inkomster.
Det nya förslaget innebär att EU skapar en underkategori för personbilar, som kallas små elbilar. Detta omfattar fordon i A- och B-segmentet, vilket praktiskt innebär modeller som är omkring eller under 4,2 meter långa. Genom att göra denna distinktion kan framtida regler anpassas specifikt för dessa fordon.
EU överväger att införa längre övergångstider för nya tekniska krav och vill undvika att små elbilar drabbas av regler avsedda för större, dyrare modeller. Kritiker, bland dem säkerhetsorganisationen ETSC, uttrycker dock oro för säkerheten.
”Dessa små bilar är specifikt utformade för stadsmiljöer där interaktioner med fotgängare och cyklister är vanligast. Att undanta dessa fordon från att installera den senaste livräddande tekniken fram till mitten av 2030-talet är oacceptabelt,” säger hon.
För att stödja industrin planerar EU också att införa incitament i sina koldioxidregler, där små elbilar ska ge tillverkarna en mer gynnsam effekt i utsläppsberäkningarna. Dessutom kommer nya stöd att introduceras för batteritillverkning i Europa.
Kommissionen påpekar att medlemsländerna kan införa riktade åtgärder för att öka efterfrågan, till exempel genom stöd, skatteincitament eller fördelar vid parkering. Lagförslaget är ett första steg och ska nu behandlas av EU-parlamentet och ministerrådet innan det kan träda i kraft.