Framsteg inom elracing: GEN4-bilen ställer nya krav
Publicerad november 7, 2025
Publicerad november 7, 2025

Formula E och FIA har nyligen avslöjat den banbrytande GEN4-bilen inför tävlingssäsongerna 2026 och 2027. Den nya generationen representerar ett betydande framsteg för eldriven motorsport.
Med en rekordkapacitet på 815 hästkrafter är detta den snabbaste bilen i mästerskapets historia. För första gången får förarna aktiv fyrhjulsdrift under hela racet, vilket möjliggör en mer intensiv och tekniskt avancerad körning.
Målet med GEN4 är att bli den mest hållbara tävlingsbilen inom motorsport. Konstruktionen består helt av återvinningsbara material, med minst 20 procent återvunnet innehåll.
Den nya bilen reflekterar också teknologin i framtidens elbilar. Detta innefattar avancerade batterisystem, banbrytande däck och aerodynamik. Prestandaförbättringarna inkluderar upp till 450 kW raceeffekt och upp till 600 kW i Attack Mode för omkörningar, samt 700 kW regenerativ bromskraft.
Kapaciteten hos batteriet har ökat till 55 kWh, vilket ger 43 procent större energikapacitet. Dessa förbättringar lovar längre race och mer dynamik i tävlingarna.
– GEN4 är mer än en tävlingsbil. Den representerar över ett decennium av framsteg, innovation och ambition inom elracing. Tillsammans med FIA har vi skapat den mest avancerade, krävande och hållbara bil vi någonsin byggt. En elbil som omdefinierar vad som är möjligt, säger hon.
Bilarna har också en ny design, som beskrivs som mer aggressiv och flexibel med två aerodynamiska konfigurationer för olika körförhållanden. Förväntningarna är höga med tillverkare som Porsche, Nissan, Stellantis, Jaguar och Lola Cars i startfältet.
GEN4 har potential att sätta en ny standard för både hastighet och hållbarhet när den debuterar i tävlingarna under säsongen 2026/27.