Hyundais visioner för elfordon fram till 2030
Publicerad september 20, 2025
Publicerad september 20, 2025
Hyundai Motor har presenterat sina strategiska planer för de kommande fem åren under en investerardag. Dessa planer omfattar en betydande satsning på elfordon fram till 2030. Det inkluderar lanseringen av flera nya elbilar riktade till olika regionala marknader.
För Europa introduceras IONIQ 3 för att attrahera en bredare kundbas, medan Indien får sin första elbil, designad specifikt för lokala förhållanden. I Kina lanseras eldrivna SUV:en Elexio samt en eldriven sedan, vilket stärker Hyundais närvaro i regionen.
Målet är att Hyundai ska erbjuda en komplett global portfölj av elbilar, från vardagsmodeller till större familjebilar. I prestandasegmentet utökar Hyundai sin N-serie med fler eldrivna varianter, däribland den nya sportiga IONIQ 6 N.
För att möta efterfrågan expanderar företaget sin produktionskapacitet. En ny fabrik för elfordon i Ulsan, Sydkorea, kommer att kunna tillverka upp till tolv olika elektrifierade modeller med avancerad automation.
En avgörande komponent i Hyundais strategi för elbilar är utvecklingen av nästa generations batterier. Företaget siktar på att sänka kostnaderna med 30 procent till 2027, samtidigt som energitätheten ökar med 15 procent och laddtiderna förkortas i samma utsträckning. Detta syftar till att förbättra elbilarnas räckvidd och minska kostnaderna.
För att säkerställa kvalitet och livslängd analyserar Hyundai data från över 50 000 IONIQ 5 globalt. Resultaten visar att de flesta batterier fortfarande har mer än 90 procent av sin kapacitet efter att ha körts över 40 000 mil, vilket ger kunderna ökad trygghet.
Säkerhet är också en prioritet. Från 2026 kommer ett molnbaserat system för batterihantering att implementeras. Detta system samlar in data från olika körmiljöer för mer exakta diagnoser och övervakar batteriet i realtid under körning, vid laddning och stillastående.
Flera skyddsmekanismer, såsom separationsbarriärer och värmesköldar, kommer att integreras i konstruktionen för att minimera risken för brand och termisk rusning.
Hyundai avser att sätta en ny standard för hållbarhet och säkerhet inom elbilssektorn, vilket ska göra teknologin mer tillgänglig för en bredare kundbas.
Företaget räknar med att rena elbilar kommer att utgöra en betydande del av de 3,3 miljoner elektrifierade bilar som planeras att säljas år 2030. Elbilarna är en central del av tillväxtstrategin och avgörande för att möta den växande globala efterfrågan.
– Vi levererar en komplett elbilsportfölj på alla större marknader, med modeller anpassade för regionala behov. Det här är vår väg mot att bli en global ledare inom elektrifiering, säger vd José Muñoz.
Utöver elbilar omfattar planen en bred produktstrategi, inklusive fler hybridmodeller och en mellanstor pickup för Nordamerika.