Innovationer för säkerhet: Ny metod för att släcka elbilsbränder
Publicerad oktober 18, 2025
Publicerad oktober 18, 2025

Bröderna Jan och Lars Sjöblom har gjort stora framsteg i kampen mot elbilsbränder på sitt övningsområde i Larsmo, Finland. De har utvecklat ett innovativt släckningsverktyg, AMP-Guard, som är utformat för att effektivt hantera bränder i elbilsbatterier.
Verktyget, som består av en vattenfylld bälg med en penetreringsnål, kyler batteriet och fyller det med vatten. Lars Sjöblom förklarar:
– Den här externa kylningen behövs främst ifall batteriet ännu inte brinner, men är nära en brand, säger han.
Idén tog form när Jan studerade till brandman och insåg att befintliga verktyg var otillräckliga. Den första prototypen skapades i familjens garage, och bröderna har sedan dess vidareutvecklat den i samarbete med kollegor från brandstationerna i Jakobstad och Kronoby.
Tester med en elbilsmodul i brand visade lovande resultat, där temperaturen sjönk från över 300 grader till under 100 grader på tio minuter. Lars beskriver detta som en överraskande framgång:
– Temperaturen sjönk snabbt och vi kunde avvärja den termiska rusningen. Med minimal vattenanvändning.
Räddningsverket i Österbotten har redan skaffat en prototyp, och brandchefen Vesa Berg har testat den under övningar. Han nämner:
– Jag tycker att den är riktigt bra, säger han till tidningen. Men hittills har de inte stött på en riktig elbilsbrand.
Trots att bränder i elbilsbatterier är ovanliga växer behovet av nya släckmetoder. Med en ökning av elbilar på vägarna stiger risken för bränder. Bröderna Sjöblom hoppas att deras innovation ska öka säkerheten. Även rederier har visat intresse för deras verktyg.
De uttrycker sin förhoppning:
– Vi hoppas att det ska finnas en på varje brandstation i landet.
Det finns flera metoder för att hantera elbilsbränder. MSB har demonstrerat en teknik där en skärsläckare används för att komma åt batteripaketet och snabbt fylla det med vatten, vilket gör att en elbilsbrand kan släckas på 10 minuter.