Kinas teknologiska framsteg chockar Ford
Publicerad oktober 14, 2025
Publicerad oktober 14, 2025

Fords VD Jim Farley har nyligen återvänt från en resa till Kina. Efter att ha besökt flera fabriker uttrycker han sin beundran med orden: ”Det mest ödmjukande jag någonsin sett”.
Under sina besök stötte Farley på elbilar med banbrytande teknik, inklusive självkörande system och ansiktsigenkänning. Han konstaterar att
”kostnaden och kvaliteten på deras fordon är långt över vad jag ser i väst”, rapporterar han.
Men det var inte bara fordonen som imponerade. Utländska ledare har också nämnt fabriker som är så automatiserade att de kallas
”mörka fabriker”, där robotar sköter det mesta av produktionen.
Enligt data från International Federation of Robotics har Kinas robotpopulation inom industrin ökat från cirka 189 000 år 2014 till över två miljoner år 2024. Landet har idag en robottäthet av ungefär 567 robotar per 10 000 industriarbetare, jämfört med 449 i Tyskland och bara 104 i Storbritannien.
Farley varnar för att konkurrensen inte enbart gäller elbilar. Han är djupt imponerad av den snabba utvecklingen hos kinesiska biltillverkare, både tekniskt och produktionsmässigt.
”Vi är i en global tävling med Kina och det är inte bara elbilar. Och om vi förlorar detta, då har vi ingen framtid på Ford”, säger han.
I Kina handlar det inte längre om billig arbetskraft. Den aktuella trenden fokuserar på högteknologi och avancerad ingenjörskonst. Detta är en del av Kinas långsiktiga plan
”Made in China”, där staten stöttar automatisering och avancerad produktion.
Samtidigt menar analytiker att västvärlden halkar efter. Sander Tordoir vid Centre for European Reform påpekar att Europa snabbt måste investera mer i robotisering och ny teknik för att inte tappa sin konkurrenskraft.
Farleys budskap är tydligt. Den teknologiska utvecklingen i Kina är verklig och accelererande. För företag och länder i väst är det nu viktigare än någonsin att agera snabbt och effektivt, annars riskerar de att bli teknologiskt överkörda.
Farley har tidigare delat med sig av sin erfarenhet av den kinesiska elbilen Xiaomi SU7, som han flugit in från Kina till Chicago.
”Jag gillar inte att prata så mycket om konkurrenterna, men jag kör en Xiaomi. Vi flög in en från Shanghai till Chicago och jag har kört den i sex månader nu och jag vill inte lämna ifrån mig den”, säger han.