Kinesiska elbilar förändrar spelreglerna på den europeiska marknaden
Publicerad oktober 28, 2025
Publicerad oktober 28, 2025

Intresset för elbilar från Kina ökar kraftigt bland europeiska konsumenter. Motorjournalisten Rory Reid belyser i en video från Autotrader hur synen på dessa fordon har förändrats. Trots tidigare skepsis från bilentusiaster visar en ny undersökning att cirka 40 procent av konsumenterna överväger att köpa en kinesisk elbil.
”Jag trodde ärligt talat inte det. Men många gillar dem,” säger Rory Reid efter att ha pratat med potentiella bilköpare.
Det är inte längre bara priset som spelar roll. Kinesiska tillverkare har förbättrat sin teknik och design avsevärt. Kunder kan nu förvänta sig samma utrustningsstandarder som från västerländska märken, men till lägre priser och med längre garantier.
Många trodde att de största bilmärkena alltid skulle dominera. Men oavsett storlek kommer det alltid att finnas aktörer som lyckas förändra status quo.
Enligt Charlene Gavagna, analytiker på Autotrader, ligger en stor del av försprånget hos kineserna i deras kontroll över elbilsbatterier och råmaterial. ”Kina är i en mycket stark position. De har redan byggt upp en dominerande leveranskedja för elbilsbatterier,” säger hon.
Elektrifieringen har blivit en möjlighet för kinesiska tillverkare att nå nya marknader, inklusive Europa. Men det finns fortfarande farhågor bland vissa konsumentgrupper, särskilt bland äldre bilköpare, angående kvalitet, service och säkerhet.
Utvecklingen på marknaden pekar dock tydligt mot elektrifiering, och kundernas varumärkeslojalitet minskar i takt med att nya modeller introduceras. ”Det handlar kanske inte längre om Kina kommer ta över. Frågan är snarare vem som kan stoppa dem,” avslutar Rory.