Kritik mot begränsningar i elbilsstödet
Publicerad oktober 11, 2025
Publicerad oktober 11, 2025

I januari planerar regeringen att införa en ny bonus för elbilsinköp, uppgående till 55 000 kronor, finansierad av EU. Dock är detta stöd inte tillgängligt för alla konsumenter, vilket väcker kritik.
Riksförbundet M Sverige uttrycker att elbilsstödet bör vara tillgängligt för alla, säger hon:
”Elbilsstödet måste finnas för alla.”
Förbundet påpekar att tidigare klimatbonusar togs bort med argumentet att elbilar nu var prisjämförbara med fossildrivna fordon. Den åsikten delas inte av förbundet, som påminner om det fortsatt stora avdraget för förmånsbilar, upp till 350 000 kronor.
Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig, anser att omställningen stannade av när privata köpare lämnades utan stöd. Hon säger:
”Tre år senare försöker regeringen återuppliva ett stöd med hjälp av EU-pengar men det riskerar att inte bli bättre än ambitionen, halvhjärtat.”
Det nya stödet, föreslaget att riktas till specifika grupper, får finansiering från EU:s sociala klimatfond. Härigenom måste stödet begränsas till vissa kommuner och hushåll med en inkomst under 80 procent av medelinkomsten, och dessutom får de inte tidigare ha ägt en elbil.
Stjernvall framhäver:
”Bara drygt en fjärdedel av Sveriges 10,6 miljoner invånare bor i de kommuner som omfattas, och ännu färre uppfyller inkomstkravet.”
Enligt M Sverige bör stödet istället riktas till alla som ekonomiskt kan dra nytta av det. De menar att det nuvarande förslaget missar de hushåll som överväger att köpa en ny bil.
Hon tillägger:
”Precis som med skrotningspremien riskerar de snäva och krångliga villkoren dessutom göra stödet omöjligt att nyttja.”
Stjernvall avslutar med att påpeka att detta stöd istället borde ge incitament för hushåll att välja el framför bensin eller diesel.