Norge inför moms för elbilar från 2026
Publicerad oktober 16, 2025
Publicerad oktober 16, 2025

Tidigare i veckan framkom det första ryktena om Norges avsikter att justera momsfria gränser för elbilar. Regeringen har nu offentliggjort sitt budgetförslag för 2026, vilket bekräftar dessa uppgifter.
Om budgeten antas, kommer elbilar från och med 1 januari 2026 att vara momsfria endast upp till 300 000 kronor. Överstigande belopp kommer att beskattas med 25 procent moms. För närvarande ligger gränsen på 500 000 kronor.
Det nya förslaget innebär att en elbil värd 400 000 kronor blir 25 000 kronor dyrare, medan en bil värd 500 000 kronor ökar med 50 000 kronor.
Detta besked förväntas öka efterfrågan på elbilar under året, förutsatt att biltillverkarna kan leverera i tid. De nya reglerna kommer också att gälla redan beställda bilar med leverans 2026.
Regeringen planerar även att höja engångsavgiften för bilar med förbränningsmotorer, vilket kan leda till en ökning med 20 000 till 30 000 kronor.
Finansminister Jens Stoltenberg förklarar:
– Vi har haft som mål att alla nya personbilar ska vara elektriska 2025 och med en elbilsandel på 95 procent i år kan vi säga att målet i praktiken är uppnått. Därför är det dags att avveckla förmånerna.
Bjørn Eirik Loftås, elbilsredaktör på TV2 Broom, anser att de nya momsreglerna kan gynna konsumenterna.
– Kanske blir det en ny kamp för att inte höja priset på bilar så mycket. I så fall får importörer och återförsäljare stå för en del av kostnaderna. Konkurrensen är hård och den kommer inte att bli mindre efter det här, säger han.
Trots de ökade momsavgifterna är Stoltenberg optimistisk om att elbilsförsäljningen kommer att förbli hög.
– Andelen elbilar kommer fortfarande att ligga långt över 90 procent med regeringens förslag. Även om höjd moms på utsläppsfria bilar isolerat kommer att driva på fler fossilbilar, kommer detta att motverkas av ökad engångsskatt och höjda bränsleskatter för fossilbilar.
Budgetförslaget föreslår att momsundantaget helt ska avskaffas från och med 2027.
– Det är varken bra för miljön eller statsfinanserna att stödja inköp av nya personbilar framför annan konsumtion. Vi föreslår därför att initialt minska stödet innan vi fasar ut det helt, säger Stoltenberg.
Christina Bu, generalsekreterare i Norska elbilsföreningen, kritiserar förslaget.
– Det är ett oansvarigt förslag som kommer att slå ut i plånböckerna på alla som behöver en bil. Detta kommer också att öka priserna på begagnade bilar och påverka ekonomin för vanliga familjer som behöver en bil i sin vardag och vill göra ett bra miljöval.
Föreningen föreslår en långsammare utfasning och har föreslagit en momsgräns på 400 000 kronor inför 2026.
– Elbilar kommer också att behöva betala full moms på lång sikt men för att vara säkra på att bibehålla vår framgång får vi inte spela hasardspel, säger Bu.
Det är värt att påpeka att den nya budgeten inte är beslutad än, då Arbeiderparti-regeringen saknar majoritet och måste förhandla med andra partier för att få igenom budgeten.