Porsche omvärderar sin batteristrategi
Publicerad augusti 26, 2025
Publicerad augusti 26, 2025
Porsche anser fortfarande att elbilar är avgörande för framtiden, men på grund av en långsammare utvecklingstakt och förändrade marknadsförhållanden i Kina och USA, väljer företaget att omprioritera sina batteriaktiviteter. Företaget meddelar nu att de drar tillbaka sina planer på att etablera storskalig produktion av högprestandabatterier genom dotterbolaget Cellforce Group.
Fokus kommer istället att ligga på forskning och utveckling av battericeller.
– Av volymskäl och brist på stordriftsfördelar kommer Porsche inte längre att driva egen produktion av battericeller, säger hon. Eldrift förblir dock en central del av vår sportbilsstrategi.
Det ursprungliga målet var att starta en fabrik i Kirchentellinsfurt med en produktionskapacitet på cirka 1 GWh. Planen var att senare öka produktionen på en annan plats.
– Ur dagens perspektiv är detta inte realistiskt. Cellforce Group har framgångsrikt utvecklat högpresterande celler, men på grund av det globala underskottet är det inte möjligt att nå de planerade kostnadsnivåerna, kommenterar han.
Porsche fortsätter dock sin satsning på elektrifiering. Under första halvåret 2025 var 57 procent av leveranserna i Europa elektrifierade, medan den globala siffran låg på 36 procent.
Det finns även planer på att lansera en eldriven Cayenne och en sportbil i 718-segmentet förutom de nuvarande modellerna Taycan och Macan EV.
De anställda som påverkas av förändringarna inom Cellforce Group kommer att erbjudas stöd. Samtidigt öppnar Volkswagen-koncernens batteribolag PowerCo för att ta emot kompetens från Cellforce.