Renault inleder samarbeten för nästa generations koboltfria batterier
Publicerad november 1, 2025
Publicerad november 1, 2025

Koboltfria batterier för elbilar har länge varit aktuella, särskilt i form av LFP-batterier som består av litium, järn och fosfat. Nu tar Renault ett steg framåt med sina elbilar genom ett nytt samarbete.
Den franska bilproducentens elbilsavdelning Ampere har inlett ett partnerskap med Stratus Materials, en amerikansk aktör, för att utveckla avancerade batterier utan kobolt. De nya batterierna förväntas ha prestanda som överträffar de nuvarande NMC-batterierna.
Enligt avtalet kommer Stratus högenergiteknik, känd som LXMO, att testas vid Amperes forskningsanläggning i Lardy, Frankrike. LXMO står för litium-manganoxid och syftet är att undersöka dess tillämpning i kommande Renault-elbilar.
Om testerna visar på positiva resultat kan detta revolutionera elbilsmarknaden med billigare bilar som har längre räckvidd och ökad säkerhet. Den koboltfria tekniken blir en central del av Amperes strategi, som även inkluderar framtida LFP-batterier som planeras att lanseras 2026.
Nicolas Racquet, utvecklingschef på Ampere, framhäver att Stratus-materialen är intressanta för deras kombination av prestanda och kostnadseffektivitet.
– Ampere tittar noggrant på högenergimaterial utan kobolt på grund av deras möjliga fördelar jämfört med dagens katodmaterial, säger han.
Stratus påstår att LXMO-batteritekniken kan uppnå upp till dubbelt så hög energitäthet som nuvarande NMC- och LFP-celler. Detta kan ge antingen längre räckvidd inom samma batterivolym eller motsvarande räckvidd med ett mindre och billigare batteripaket.
Tekniken kan också minska behovet av säkerhetssystem och material, vilket skulle kunna leda till lägre kostnader. Tester visar på mindre än 12 procent kapacitetsförlust samt en spänningsförlust på 5 procent efter 1200 laddningscykler, vilket ger en lovande framtid för denna innovation.