Rivians VD diskuterar framtiden för snabbladdning av elbilar
Publicerad augusti 26, 2025
Publicerad augusti 26, 2025
Kortare laddstopp skulle avsevärt öka praktikaliteten för elbilar, särskilt vid långresor och för dem utan möjlighet till hemmaladdning. RJ Scaringe, VD på Rivian, understryker att detta också medför betydande utmaningar.
Han förklarar att snabbare snabbladdning påverkar batteriets energitäthet negativt, vilket kan resultera i kortare räckvidd och därmed tätare laddstopp.
– Vi försöker hitta rätt balans där, berättar han i en intervju med Plugged-In Podcast.
Scaringe lyfter fram BYD, som nyligen introducerat elbilar med laddningskapacitet på upp till 1000 kW.
– Samtidigt är räckvidden i dessa modeller begränsad, något som hamnat mer i skymundan, förklarar han.
Enligt honom kan tuff snabbladdning förkorta batteriets livslängd med 20 till 25 procent efter cirka 1000 laddcykler. Rivian planerar att förbättra snabbladdningens effektivitet genom nya material.
En av innovativa lösningarna är kiselanoder och smartare batteripaketering, vilket också minskar kostnaderna.
Han nämner att batteriet i den kommande Rivian R2 är en integrerad del av bilens struktur och använder större celler för att minska tillverkningskostnaderna.
Scaringe är mer skeptisk till så kallade mirakelbatterier, såsom solid state-batterier med fast elektrolyt.
– Jag tycker att det finns mycket prat om solid state och dess kommersiella mognad som kanske är en överdrift av verkligheten, säger han.
Han fortsätter med att påpeka att många företag har försökt med solid state-batterier i flera år utan att nå fram till fullskalig produktion.
– Man ser polymerbaserade batterier. Det finns de som tittar på natrium. Frågan kvarstår: Kan de nå upp i volym?, summerar han.
RJ Scaringe avslutar med att betona att Rivian tror att NMC-celler med hög energitäthet och de billigare LFP-batterierna kommer att spela en central roll framöver.