Säkerhetsstandarder för dörrhandtag i Kina
Publicerad september 26, 2025
Publicerad september 26, 2025

Under de senaste åren har bildörrhandtag genomgått betydande förändringar, särskilt på elbilar. Infällda eller dolda handtag har blivit populära av aerodynamiska skäl, vilket kan förbättra fordonets räckvidd. Samtidigt har upplåsningssystemet ofta blivit elektroniskt, vilket har lett till en förenklad lösning inuti fordonet.
Detta har resulterat i flera incidenter där förare och passagerare har haft svårt att öppna dörrarna, speciellt om bilen har blivit strömlös. Flera sådana händelser har dokumenterats i Kina, Europa och USA. I Kina har detta lett till en myndighetsutredning.
Kinas industri- och informationsministerium (MIIT) har nu föreslagit en ny nationell standard för säkerhet kring dörrhandtag. Reglerna, som är obligatoriska, riktar sig mot personbilar och lätta transportfordon, med målet att öka passagerarsäkerheten vid olyckor eller tekniska problem.
Enligt förslaget måste varje dörr vara utrustad med ett mekaniskt nödöppningshandtag, inklusive bilar med elektroniska lösningar. Handtagen ska vara lättåtkomliga och ha minimikrav på storlek för att säkerställa enkel användning. Inre handtag ska dessutom vara tydligt märkta och belysta för att underlätta användning i mörker.
Standarden ställer krav på dörrarnas funktion vid nödsituationer, som vid kollisioner eller strömavbrott. Statiska tester och krockprov kommer att utvärdera dörrarnas och handtagens hållbarhet.
Yttre handtag ska klara en belastning på minst 500 newton, medan inre handtag ska klara 200 newton utan skador. Elektroniska knappar omfattas också av specifika testkrav för att säkerställa funktionalitet i kritiska situationer.
Om standarden antas kommer den att träda i kraft gradvis. Nya bilmodeller måste följa reglerna omedelbart, medan befintliga modeller får en längre övergångstid. Även NHTSA i USA utreder nu dörrhandtag på moderna bilar.