Sverige riskerar att hamna efter inom batteriåtervinning
Publicerad september 25, 2025
Publicerad september 25, 2025

Sverige har potential att leda den cirkulära batteriekonomin, men nu hotas denna position av nya regler. Rebaba, en aktör inom batteriåterbruk, varnar för att en förändring i augusti har gjort handeln med begagnade elbilsbatterier omöjlig.
Den nya batteriförordningen från EU förespråkar återanvändning före återvinning. I Sverige har dock Naturvårdsverket tolkat dessa regler på ett annat sätt, vilket innebär att alla uttagna elbilsbatterier klassas som avfall.
För att dessa batterier ska kunna återanvändas krävs omklassificering till komponenter. Detta kräver att företaget är registrerat som en producentansvarsorganisation, en procedur som för närvarande är omöjlig eftersom registrering inte är tillgänglig före årsskiftet.
Rebaba uttrycker:
”Det här är ett systemfel. Vi har redan lösningen i våra händer. Genom att återanvända de batterier som nu kommer tillbaka i stora volymer kan vi bygga en robust och kostnadseffektiv batterivärdekedja här i Sverige,” säger hon.
I stället tvingas Rebaba importera batterier från Norge och Danmark, där lagarna är mer pragmatiska. Företaget varnar för att Sverige riskerar att tappa sin konkurrenskraft, vilket leder till onödiga transporter och förlorade möjligheter att utveckla en stark inhemsk batterivärdekedja.
Rebaba avslutar med att säga:
”Alla arbetar för detta, men vi går för långsamt. Risken är att Sverige halkar efter resten av EU.”