Tesla Model 3 får nytt liv med LFP-batteri
Publicerad september 13, 2025
Publicerad september 13, 2025
En Tesla Model 3 Standard Range Plus från 2019 hade allvarliga batteriproblem efter att ha rullat cirka 23 200 mil. Den visade flera varningar från batterihanteringssystemet (BMS).
En svag kortslutning i en av batteriets moduler hade orsakat en betydande överurladdning, vilket gjorde att batteripaketet bedömdes som oåterkalleligt.
Alex från Out of Spec Review har nu tagit sig an bilen för ett batteribyte.
Ursprungligen var bilen utrustad med ett NMC-batteri, men kunden hade skaffat ett nytt 60 kWh LFP-batteri som ersättning. Detta ger en något högre användbar kapacitet och fördelar som är typiska för LFP.
– Det blir en uppgradering både i kapacitet och i det att man kan ladda till 100 procent varje dag, förklarar han.
Arbetet inleddes med att lyfta bilen i sekundära lyftpunkter, samt tömma och öppna kylsystemet. Batteriets infästningar lossades för att påbörja bytet.
Därefter kopplades högvoltskontakterna och kylledningar ur. För att anpassa det nya batteripaketet till bilens äldre gränssnitt krävdes även justeringar av laddkontaktens bussning.
Den centrala kabelkanalen flyttades och batteriet skruvades på plats. Bilen startades i serviceläge för att installera mjukvaran och utföra batteriparning.
Konfigurationen uppdaterades för att passa det nya LFP-batteriet. En första provtur visade begränsad effekt och temperaturvarningar.
Felet spårades tillbaka till en microfiberduk som hade följt med i en kylslang under transporten och orsakade stopp i systemet. Efter rengöring och ny luftning försvann problemen.
Resultatet blev en fullt fungerande Model 3 med LFP-batteri. Ägaren får nu ett mer hållbart batteri som kan laddas dagligen med ökad praktisk räckvidd.
– Ett ganska rakt på sak-batteribyte, från de ursprungliga NMC 2170-cellerna till LFP, summerar han.