Varning för riskerna med att köpa elbil från Kina
Publicerad augusti 26, 2025
Publicerad augusti 26, 2025
Flera svenska bilmedier har nyligen uppmärksammat den nya tjänsten China EV Marketplace, som lovar att sälja elbilar till kinesiska priser i Europa. Erbjudandet om en ny elbil levererad till dörren för halva priset kan verka tilltalande.
Företaget erbjuder en rad elbilar, både från västerländska märken som Volkswagen och Tesla, samt kinesiska märken som BYD och Zeekr. Även mindre kända kinesiska märken som Xiaomi och Nio finns i utbudet, allt till betydligt lägre priser än vanligt.
Men som uttrycket säger, när något verkar för bra för att vara sant, är det ofta så. EV Marketplace erbjuder en tjänst med många dolda kostnader, och som konsument har du nästan inga rättigheter.
Som exempel säljer företaget en basversion av Volkswagen ID.4 för 293 790 kronor, vilket är betydligt lägre än det svenska priset på 499 500 kronor. Denna variant är dock tillverkad av Volkswagens kinesiska partner, SAIC Motors, vilket adderar kostnader.
Vid beställning tillkommer avgifter för tullar och moms, vilket totalt kan öka kostnaden till nästan 599 292 kronor. Detta inkluderar standardtull och extra EU-tullar på elbilar från Kina, som kan ligga mellan 18 och 38 procent.
Bilen följer inte heller EU-standarder, vilket innebär att infotainmentsystemet inte är kompatibelt med europeiska förhållanden. Laddningssystemet är dessutom inte anpassat för europeiska laddstationer.
Detta resulterar i att bilen blir svår att ladda och att du inte får några garantier eller försäkringar som du skulle få vid köp från en svensk återförsäljare. Sammanfattningsvis är detta en mycket dålig affär, eftersom bilen inte bara blir dyrare utan också praktiskt taget obrukbar.
Även om vissa medier framhäver tjänsten som ett enkelt sätt att få en elbil från Kina, bör man vara försiktig och inte se detta som en möjlighet att köpa en billig elbil.