X
Nordic region's business magazine • augusti 28, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss

Volkswagens fokus på aerodynamik i elbilar

Publicerad augusti 28, 2025

Aerodynamik är avgörande för elbilars räckvidd, där luftmotståndet står för 42 procent av energiförbrukningen. Små förbättringar kan ha stor påverkan på körsträckan. I Wolfsburg har Volkswagen skapat en av världens största vindtunnlar för att optimera lösningar som minskar motståndet.

Karossens form spelar en betydande roll och står för nästan hälften av luftmotståndet. Efter det följer hjulhus och luftflödet under bilen. För att uppnå så släta ytor som möjligt, är designbeslut kring detaljer som dörrhandtag och speglar mycket viktiga.

Trots att infällda dörrhandtag blivit populära, är de inte alltid kostnadseffektiva. ”Infällda dörrhandtag kräver extra utrymme i dörren, vilket gör den tjockare. Och vinsten i räckvidd är högst några hundra meter. Det är inte värt det för oss,” säger hon.

Volkswagen har även valt bort kamerabaserade sidospeglar på grund av ökad energiförbrukning och kostnader. Dessutom föredrar många förare traditionella speglar för deras djupkänsla. ”Att vi fortfarande använder vindrutetorkare har främst med kostnader att göra. En speciell beläggning på rutan kan också leda bort vattnet, men den är dyrare och frågan är om den fungerar lika bra efter tio år,” säger hon.

Det finns även kompromisser i designen av vindrutetorkare. Den höga kanten vid framrutan har en viktig funktion för att leda bort regnvatten. ”Efter tester i vindtunneln ville man helst ha bort den för att skapa en slät yta. Men om det regnar rinner vattnet ner på sidorutorna och skapar mer luftmotstånd,” förklarar hon.

Trender i bilindustrin påverkar också aerodynamiken. ”En droppformad, sju meter lång bil skulle ge det bästa aerodynamiska resultatet. Men ingen vill köpa en sådan bil,” konstaterar hon. SUV:ar har blivit mer populära, vilket inte är optimalt för aerodynamiken.

Volkswagen ID.7 representerar ett steg mot den perfekta elbilen. ”Med ID.7 ville vi för första gången nå en räckvidd på 700 kilometer. Det lyckades vi med, tack vare ett Cw-värde på 0,23. Under optimala förhållanden klarar den 709 kilometer på en laddning. Och det är vi ganska stolta över,” summerar hon.

Mest lästa
  1. Teslas nya dörrsystem: En lösning för nödsituationer

  2. Mitsubishi introducerar sin första eldrivna SUV på 15 år

  3. Renault 4 blir en praktisk transportlösning

Fler intressanta artiklar

Rivian inleder produktionen av nya elbilar med ny fabrik

Publicerad september 19, 2025

Rivian, den amerikanska tillverkaren av elbilar, har officiellt påbörjat bygget av en ny fabrik i Social Circle, Georgia. Anläggningen, som kräver en investering på flera miljarder, förväntas generera 7 500…

Internationell utbildning för tulltjänstemän fokuserar på smuggelrisker i elfordon

Publicerad september 19, 2025

Svenska Tullverket genomför för närvarande en utbildning i Malmö, där tulltjänstemän från 13 länder deltar. Utbildningens syfte är att öka medvetenheten om smuggling i elbilar och el-lastbilar samt att säkerställa…

Renaults plan för kostnadseffektiva elbilar med ny batteriteknik

Publicerad september 19, 2025

Renault överväger att implementera ny batteriteknik för att sänka kostnaderna på sina elbilar. Under de senaste åren har litiumjärnfosfat-batterier (LFP) blivit mer populära, särskilt i Kina, där de nu dominerar.…

BMW iX3:s produktion inleds i innovativ fabrik

Publicerad september 19, 2025

<p lanseringen av BMW:s nya elbilsserie ”Neue Klasse” vid IAA Mobility-mässan i München i september har varit en stor framgång. Den nya elbilen BMW iX3 har fått stort beröm för…

Innovativ produktion av elbilar hos Zeekr

Publicerad september 19, 2025

Zeekr har nyligen öppnat sina högautomatiserade fabriker i Hangzhou Bay, där framtidens elbilar tillverkas i så kallade ”dark factories”. Dessa produktionslinjer fungerar med minimal mänsklig inblandning. Besökare får nu möjlighet…

Audi lanserar elbil och rör om på marknaden i Kina

Publicerad september 18, 2025

Audi har introducerat ett nytt märke specifikt för den kinesiska marknaden, kallat AUDI, där de välkända fyra ringarna har tagits bort från fronten. Den första modellen, AUDI E5 Sportback, har…

Leapmotor förbereder lokal elbilstillverkning i Spanien

Publicerad september 18, 2025

Kinesiska biltillverkaren Leapmotor har inlett ett samarbete med Stellantis för att expandera sin verksamhet i Europa. Efter att Stellantis investerat i företaget är de nu delägare och ansvarar för den…

Problem med luftfjädringen på Hongqi E-HS9 åtgärdas

Publicerad september 18, 2025

Hongqi E-HS9, en elbil inspirerad av Rolls-Royce, har blivit en populär modell i Europa, särskilt i Norge där tusentals bilar har registrerats. Denna bil, som erbjuds till ett betydligt lägre…

Test av elbilar: Hur nära kan man komma batteriets slut?

Publicerad september 18, 2025

Vad inträffar egentligen när ett elbilsbatteri tar slut? Stannar bilen omedelbart, eller finns det möjlighet att köra en bit till? Tyska ADAC har genomfört tester med sex populära elbilar för…

Sverige satsar på elektrifiering av transportsektorn

Publicerad september 18, 2025

Den svenska regeringen har nyligen avslöjat sin budgetplan för 2026, som innehåller flera initiativ för att främja elektrifieringen inom transportsektorn. Bland dessa satsningar ingår ökade medel för laddinfrastruktur, förlängda incitament…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025

Kategorier

  • Audi
  • Batteri
  • Bilförsäljning
  • BMW
  • BYD
  • Elbilsnyheter
  • Hyundai
  • Kia
  • Nya modeller
  • Polestar
  • Tesla
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.