Volvo EX90 uppgraderad med ny plattform och imponerande prestanda
Publicerad september 24, 2025
Publicerad september 24, 2025

Volvo har nu öppnat beställningar för elbilen EX90 för modellåret 2026, där flera betydande förbättringar har införts. En av de mest framträdande förändringarna är implementeringen av en 800-voltsplattform, vilket resulterar i snabbare laddningstider.
”EX90 har nu vårt mest avancerade elsystem som ger snabbare laddning och högre effektivitet, så att du kan känna dig tryggare och ha mer kontroll,” säger hon.
Trots att Volvo inte specificerar max laddningseffekt har ingenjörerna lyckats ladda 25 mils räckvidd på bara 10 minuter vid en 350 kW-snabbladdare. Detta står i kontrast till den tidigare 400-voltsplattformen som erbjöd 17 mils räckvidd under samma tidsperiod.
Den nya 800-voltsteknologin medför också ökad kraft och snabbare acceleration. Samtidigt optimeras energianvändningen vilket gör drivlinan mer skonsam mot både motorer och batterier.
Volvo informerar också om en uppdatering av kärndatorn, vilket kommer att möjliggöra nya och förbättrade funktioner inom säkerhet, kollisionsundvikande och förarstöd. Även nuvarande ägare av EX90 kommer att få en kostnadsfri uppgradering genom ett planerat verkstadsbesök.
”Det innebär att vi kan erbjuda våra kunder avancerade funktioner för säkerhet och förarstöd, tillsammans med kontinuerliga förbättringar av infotainment- och batterihanteringssystemen. Allt levererat sömlöst trådlöst,” påpekar hon.
EX90 kommer även att vara tillgänglig med ett elektrokromt panoramatak, en funktion som först introducerades på Volvo ES90. Priset för EX90 börjar från 997 000 kronor, vilket inkluderar utrustningsnivån Plus och motoralternativet Twin Motor med fyrhjulsdrift, som ger en total motoreffekt på 330 kW (449 hk).
Acceleration från 0 till 100 km/h tar 5,5 sekunder, med en toppfart på 180 km/h. Dessutom erbjuds en Twin Motor Performance-version med 500 kW (680 hk) som kan nå 0 till 100 km/h på endast 4,2 sekunder. Båda varianterna har en WLTP-räckvidd på 621 kilometer.