Kinas hybridstrategi utmanar Europas elbilsambitioner
Publicerad augusti 20, 2025
Publicerad augusti 20, 2025
Nästa månad hålls Europas största bilmässa IAA i München, där elbilar kommer att stå i centrum för uppmärksamheten med många nya premiärer. Intressant nog kommer även plugin-hybrider att få mer utrymme på mässan.
Denna förändring drivs inte av europeiska biltillverkare utan av kinesiska aktörer, som har reviderat sina elbilsplaner för Europa och istället riktar fokus mot plugin-hybrider. Det handlar inte om att de kinesiska företagen har förlorat tron på elbilar, då dessa fortfarande dominerar marknaden i Kina.
Problemet är snarare att de tuffa EU-tullarna, som infördes förra hösten och kan nå upp till 45 procent för vissa bilmärken, har gjort det svårt för kinesiska elbilar att konkurrera. Dessa tullar infördes för att skydda den europeiska bilindustrin från vad som ansågs vara orättvis subventionering av kinesiska elproducenter.
Kinesiska tillverkare har dock hittat en väg runt dessa hinder. Plugin-hybrider är befriade från dessa tullar, vilket har lett till en ökning av exporten av sådana bilar till EU med hela 600 procent, vilket motsvarar 324 000 fordon hittills i år.
Denna situation utgör en stor utmaning för EU och den europeiska bilindustrin. Kinesiska tillverkare har lyckats etablera sig på marknaden med en typ av fordon som är både billigare och mer utsläppande än elbilar.
Förhandlingar pågår mellan EU och Kina angående tullarna på elbilar, men det är osäkert om Kina har bråttom att ändra sin strategi. De nya hybriderna visar på Kinas förmåga att navigera genom handelshinder och samtidigt öka sin exportvolym till Europa.
Det väcker frågor om framtiden för den europeiska bilindustrin. Kommer rena elbilar att trängas ut av mer prisvärda hybrider? Detta kan leda till ytterligare priskonkurrens och volymutmaningar för EU:s egna tillverkare.