Domstolsbeslut: Kunder ska inte drabbas av ofullständig mjukvara
Publicerad augusti 20, 2025
Publicerad augusti 20, 2025
Oslo tingsrätt har beslutat att en ägare av en Mercedes EQE AMG har rätt att återlämna bilen till återförsäljaren. Orsaken är problem med bilens mjukvara, något som norska bilorganisationen NAF anser kan påverka andra med liknande problem.
”När bilar släpps ut på marknaden måste de vara i gott skick. Kunderna ska inte vara försökskaniner för att se om allt fungerar som det ska,” säger hon.
Advokat Jens Christian Riege från NAF:s advokatbyrå påpekar att det är ett växande problem med nya bilar som levereras med ofullständiga system. Kunder får dras med mjukvara som inte är färdigutvecklad och funktioner som inte fungerar.
”Tyvärr har det blivit vanligt att kunder köper helt nya bilar och upplever ett antal fel och varningar efter köpet med följden att mycket tid går åt till verkstadsbesök för diagnos och reparationer,” avslutar hon.
Enligt fallet fungerade varken luftkonditioneringen eller förarstödssystemen korrekt. Bertel O. Steen, bilhandlaren, medger att kunderna inte ska behöva hantera sådana fel.
Företaget påpekar dock att moderna bilar är väldigt komplexa. ”Under svåra förhållanden kan assistanssystem avaktiveras för att undvika oavsiktliga funktioner,” förklarar hon.
Handlaren har uttryckt att dagens bilar är så avancerade att kunderna måste räkna med att det kan uppstå driftstörningar beroende på användarfel och andra förhållanden.