Elbilars påverkan på bromsdamm och luftkvalitet
Publicerad augusti 23, 2025
Publicerad augusti 23, 2025
När avgasutsläppen från fordon har minskat i europeiska städer uppstår en ny utmaning: icke-avgasutsläpp. Detta omfattar partiklar som genereras av däck- och bromsslitage samt uppvirvlat damm.
EIT Urban Mobility har publicerat en omfattande rapport som återigen belyser detta problem. Rapporten visar att elbilar minskar vissa utsläpp men inte helt eliminerar dem.
Elbilar tenderar att vara tyngre än traditionella bensin- och dieselbilar, vilket kan leda till ökat slitage på däck och vägar. Samtidigt bidrar de till en avsevärd minskning av bromspartiklar tack vare användningen av regenerativ bromsning.
I storstäder är effekten som mest påtaglig. Enligt studien minskar utsläppen med 83 procent, även under worst-case scenarier där de mekaniska bromsarna används intensivt. Ofta är minskningen ännu större.
Trots det ökade slitaget på däck och vägar är den totala effekten av elbilar fortfarande positiv, då bromsslitaget har en stor inverkan. Dessutom eliminerar elbilar helt avgaser, vilket ytterligare förbättrar luftkvaliteten.
– Elektrifiering av fordonsflottan är därför positivt ur ett luftkvalitetsperspektiv, summerar EIT Urban Mobility.
För att maximera effekten skulle det dock vara fördelaktigt om fler valde bort bilen helt. En övergång till kollektivtrafik, cykel eller gång är upp till fem gånger mer effektivt för att minska partikelutsläpp jämfört med att enbart byta till elbilar.