Ökande nöjdhet bland elbilsägare: Vad säger undersökningen?
Publicerad augusti 23, 2025
Publicerad augusti 23, 2025
En ny studie från Uscale, som omfattar 5004 elbilsägare i Schweiz, Tyskland och Österrike, visar att kundnöjdheten bland elbilsägare stiger. Förbättrad verklig räckvidd och laddningsprestanda bidrar till denna positiva trend, enligt undersökningen.
Undersökningen visar dock på betydande skillnader mellan bilmärkena. Uscale tillämpade en NPS-mätning för att bedöma hur benägna ägarna är att rekommendera sina bilar till vänner, på en skala från 0 till 10.
I genomsnitt identifieras 50 procent som förespråkare (9-10 poäng), medan 17 procent är kritiker (0-6 poäng). En del märken, som Xpeng och Porsche, utmärker sig med högre andelar av förespråkare.
För första gången på sex år befinner sig Tesla inte längre i topp. En minskad laddningseffektivitet och kritik mot den politiska aktiviteten hos Elon Musk bidrar till detta.
Å andra sidan har märken som Peugeot och MG en högre andel kritiker, vilket indikerar att deras ägare är mer missnöjda.
Förväntningarna på elbilar ökar bland konsumenterna. 79 procent anser att en verklig sommarräckvidd på 400 kilometer är antingen bra eller mycket bra, vilket är en minskning jämfört med tidigare år.
Trots att den faktiska räckvidden har förbättrats, där 50 procent av de tillfrågade kör elbilar med över 400 km, kvarstår kraven på ännu bättre laddningseffektivitet. Tidigare ansågs 150 kW laddningseffekt som mycket bra av en större andel bilägare.
Analysen av vad som driver nöjdhet visar varierande resultat bland bilmärkena. Audi har förbättrat både laddning och räckvidd, men mjukvaran behöver fortsatt utvecklas.
BMW får beröm för sin mjukvara men kritiseras för brister i räckvidd och laddhastighet. BYD omnämns för goda omdömen om mjukvara, men har brister i laddhastighet.
Cupra presterar genomsnittligt men kämpar med mjukvaruproblem, medan Fiat har låg förbrukning men stora problem med uppkoppling.
Ford gör framsteg med nya Explorer, men appens funktionalitet är en svag punkt. Hyundai och Kia erbjuder hög laddkapacitet men har kvarstående brister.
Mercedes får beröm för mjukvaran, men modellerna EQA och EQB faller kort när det gäller räckvidd och laddning. MG, Peugeot och Opel kämpar fortfarande med mjukvaruproblem.
Mini förbättras, men äldre modeller påverkar det totala betyget negativt. NIO får höga betyg för användarvänlighet trots låg laddhastighet.
Polestar är stark på användargränssnitt och ruttplanering, men erbjuder genomsnittlig räckvidd. Porsche fortsätter att leda med snabb laddning, och Volkswagen har gjort framsteg med nya ID.7.
Volvo får kritik för hög förbrukning, men ruttplaneringen får positiva omdömen. Xpeng står ut med prestanda, men ruttplaneringen är dess svaghet.
Axel Sprenger, grundare och VD för Uscale, sammanfattar: – Skepsisen hos många som varit intresserade av elbilar var länge befogad. Men nu har biltillverkarna tagit ett stort kliv framåt och levererat. Den nästa generationen elbilar är redo att ta plats, vilket gör detta till goda tider för elbilsköpare.