Rivians VD diskuterar framtiden för elbilsladdning
Publicerad augusti 26, 2025
Publicerad augusti 26, 2025
Kortare laddstopp kan revolutionera användningen av elbilar, särskilt för långresor och för de utan hemmaladdning. RJ Scaringe, VD för Rivian, framhäver att detta också medför betydande utmaningar.
RJ Scaringe förklarar att snabbladdning påverkar batteriets energitäthet, vilket måste sänkas för att skydda batteriet. Detta leder till en kortare räckvidd och fler laddstopp.
– Vi försöker hitta rätt balans där, berättar hon i en intervju med Plugged-In Podcast.
Han lyfter fram BYD:s nyheter om elbilar som kan ladda med upp till 1000 kW, vilket är fyra gånger mer än vad som erbjuds i många västerländska modeller.
– Samtidigt är räckvidden i dessa modeller begränsad, något som hamnat mer i skymundan, förklarar han.
Scaringe noterar att intensiva snabbladdningar kan slita på cellerna, med en potentiell kapacitetsminskning på 20 till 25 procent efter cirka 1 000 cykler. Rivian strävar efter att möta snabbladdningsbehovet med hjälp av nya material.
Företaget utforskar kiselanoder och smartare batteripaketering, vilket kan sänka kostnaderna. Han nämner den kommande elbilen Rivian R2, där batteriet integreras i fordonets struktur.
Dessutom används större celler för att förenkla produktionen och minska tillverkningskostnaderna.
Scaringe är skeptisk till det som ofta kallas