X
Nordic region's business magazine • augusti 26, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss

Varning för nya elbilsaffärer från Kina – vad du bör veta

Publicerad augusti 26, 2025

Under den senaste veckan har flera svenska bilmedier uppmärksammat den nya tjänsten China EV Marketplace, som påstår sig sälja elbilar till kinesiska priser i Europa. En ny elbil för halva priset, levererad till dörren, kan framstå som attraktivt.

Tjänsten erbjuder elbilar från både västerländska märken, som Volkswagen och Tesla, samt kinesiska märken som BYD, Zeekr, Xpeng och Nio. Även exklusiva kinesiska märken som Xiaomi, Avatr och Baojun finns i utbudet, vilket resulterar i betydligt lägre priser än vanligt.

Men det gamla ordspråket gäller: när ett erbjudande låter för bra för att vara sant, är det förmodligen det. EV Marketplace erbjuder en tjänst som döljer många kostnader och konsumenträttigheter är kraftigt begränsade.

Som exempel säljer företaget en basvariant av Volkswagen ID.4 för 293 790 kronor, vilket motsvarar Volkswagen ID.4 Pure Life i Sverige, som kostar från 499 500 kronor. Den kinesiska varianten är tillverkad av SAIC Motors, vilket medför extrakostnader på grund av relationerna med EU.

Vid beställning tillkommer flera kostnader. En avgift på 35 000 kronor för tullhantering och EU-godkännande tillkommer. Dessutom finns standardtullar på bilar från utanför EU, som uppgår till 10 procent, med en extra tull på elbilar från Kina som varierar mellan 18 och 38 procent.

Med dessa avgifter kan den totala kostnaden för bilen stiga till 599 292 kronor, vilket gör den dyrare än om den köptes i Sverige. Översikten över kostnader visar att bilen blir betydligt dyrare än vad som initialt presenterades.

Utöver de ökade kostnaderna uppfyller inte bilen svenska standarder. Infotainmentsystemet fungerar kanske på engelska, men det är anpassat för den kinesiska marknaden, vilket skapar problem.

Bilarna följer inte den europeiska laddningsstandarden CCS, vilket innebär att det kan vara svårt att ladda dem i Sverige utan adapter. Dessutom saknas garantier och nybilsförsäkring som skulle ingå vid köp från en svensk återförsäljare.

Sammanfattningsvis är detta en dålig affär. Bilen blir dyrare, delvis obrukbar och utan konsumentskydd. Trots att vissa medier beskriver tjänsten som ett enkelt sätt att få en elbil från Kina, bör detta inte ses som en möjlighet att köpa en ny och billig elbil.

Mest lästa
  1. Teslas nya dörrsystem: En lösning för nödsituationer

  2. Mitsubishi introducerar sin första eldrivna SUV på 15 år

  3. Renault 4 blir en praktisk transportlösning

Fler intressanta artiklar

Rivian inleder produktionen av nya elbilar med ny fabrik

Publicerad september 19, 2025

Rivian, den amerikanska tillverkaren av elbilar, har officiellt påbörjat bygget av en ny fabrik i Social Circle, Georgia. Anläggningen, som kräver en investering på flera miljarder, förväntas generera 7 500…

Internationell utbildning för tulltjänstemän fokuserar på smuggelrisker i elfordon

Publicerad september 19, 2025

Svenska Tullverket genomför för närvarande en utbildning i Malmö, där tulltjänstemän från 13 länder deltar. Utbildningens syfte är att öka medvetenheten om smuggling i elbilar och el-lastbilar samt att säkerställa…

Renaults plan för kostnadseffektiva elbilar med ny batteriteknik

Publicerad september 19, 2025

Renault överväger att implementera ny batteriteknik för att sänka kostnaderna på sina elbilar. Under de senaste åren har litiumjärnfosfat-batterier (LFP) blivit mer populära, särskilt i Kina, där de nu dominerar.…

BMW iX3:s produktion inleds i innovativ fabrik

Publicerad september 19, 2025

<p lanseringen av BMW:s nya elbilsserie ”Neue Klasse” vid IAA Mobility-mässan i München i september har varit en stor framgång. Den nya elbilen BMW iX3 har fått stort beröm för…

Innovativ produktion av elbilar hos Zeekr

Publicerad september 19, 2025

Zeekr har nyligen öppnat sina högautomatiserade fabriker i Hangzhou Bay, där framtidens elbilar tillverkas i så kallade ”dark factories”. Dessa produktionslinjer fungerar med minimal mänsklig inblandning. Besökare får nu möjlighet…

Audi lanserar elbil och rör om på marknaden i Kina

Publicerad september 18, 2025

Audi har introducerat ett nytt märke specifikt för den kinesiska marknaden, kallat AUDI, där de välkända fyra ringarna har tagits bort från fronten. Den första modellen, AUDI E5 Sportback, har…

Leapmotor förbereder lokal elbilstillverkning i Spanien

Publicerad september 18, 2025

Kinesiska biltillverkaren Leapmotor har inlett ett samarbete med Stellantis för att expandera sin verksamhet i Europa. Efter att Stellantis investerat i företaget är de nu delägare och ansvarar för den…

Problem med luftfjädringen på Hongqi E-HS9 åtgärdas

Publicerad september 18, 2025

Hongqi E-HS9, en elbil inspirerad av Rolls-Royce, har blivit en populär modell i Europa, särskilt i Norge där tusentals bilar har registrerats. Denna bil, som erbjuds till ett betydligt lägre…

Test av elbilar: Hur nära kan man komma batteriets slut?

Publicerad september 18, 2025

Vad inträffar egentligen när ett elbilsbatteri tar slut? Stannar bilen omedelbart, eller finns det möjlighet att köra en bit till? Tyska ADAC har genomfört tester med sex populära elbilar för…

Sverige satsar på elektrifiering av transportsektorn

Publicerad september 18, 2025

Den svenska regeringen har nyligen avslöjat sin budgetplan för 2026, som innehåller flera initiativ för att främja elektrifieringen inom transportsektorn. Bland dessa satsningar ingår ökade medel för laddinfrastruktur, förlängda incitament…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025

Kategorier

  • Audi
  • Batteri
  • Bilförsäljning
  • BMW
  • BYD
  • Elbilsnyheter
  • Hyundai
  • Kia
  • Nya modeller
  • Polestar
  • Tesla
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.