Varning för nya elbilsaffärer från Kina – vad du bör veta
Publicerad augusti 26, 2025
Publicerad augusti 26, 2025
Under den senaste veckan har flera svenska bilmedier uppmärksammat den nya tjänsten China EV Marketplace, som påstår sig sälja elbilar till kinesiska priser i Europa. En ny elbil för halva priset, levererad till dörren, kan framstå som attraktivt.
Tjänsten erbjuder elbilar från både västerländska märken, som Volkswagen och Tesla, samt kinesiska märken som BYD, Zeekr, Xpeng och Nio. Även exklusiva kinesiska märken som Xiaomi, Avatr och Baojun finns i utbudet, vilket resulterar i betydligt lägre priser än vanligt.
Men det gamla ordspråket gäller: när ett erbjudande låter för bra för att vara sant, är det förmodligen det. EV Marketplace erbjuder en tjänst som döljer många kostnader och konsumenträttigheter är kraftigt begränsade.
Som exempel säljer företaget en basvariant av Volkswagen ID.4 för 293 790 kronor, vilket motsvarar Volkswagen ID.4 Pure Life i Sverige, som kostar från 499 500 kronor. Den kinesiska varianten är tillverkad av SAIC Motors, vilket medför extrakostnader på grund av relationerna med EU.
Vid beställning tillkommer flera kostnader. En avgift på 35 000 kronor för tullhantering och EU-godkännande tillkommer. Dessutom finns standardtullar på bilar från utanför EU, som uppgår till 10 procent, med en extra tull på elbilar från Kina som varierar mellan 18 och 38 procent.
Med dessa avgifter kan den totala kostnaden för bilen stiga till 599 292 kronor, vilket gör den dyrare än om den köptes i Sverige. Översikten över kostnader visar att bilen blir betydligt dyrare än vad som initialt presenterades.
Utöver de ökade kostnaderna uppfyller inte bilen svenska standarder. Infotainmentsystemet fungerar kanske på engelska, men det är anpassat för den kinesiska marknaden, vilket skapar problem.
Bilarna följer inte den europeiska laddningsstandarden CCS, vilket innebär att det kan vara svårt att ladda dem i Sverige utan adapter. Dessutom saknas garantier och nybilsförsäkring som skulle ingå vid köp från en svensk återförsäljare.
Sammanfattningsvis är detta en dålig affär. Bilen blir dyrare, delvis obrukbar och utan konsumentskydd. Trots att vissa medier beskriver tjänsten som ett enkelt sätt att få en elbil från Kina, bör detta inte ses som en möjlighet att köpa en ny och billig elbil.