BMW iX3: En ny era för elektriska SUVar
Publicerad september 6, 2025
Publicerad september 6, 2025
BMW har nyligen lanserat den nya generationen av elbilar under arbetsnamnet Neue Klasse. Först ut är BMW iX3 som erbjuder en imponerande räckvidd på upp till 805 kilometer och kan snabbladda med hela 400 kW. Den rymliga suven har ett startpris på 749 000 kronor i Sverige.
”Nya BMW iX3 är en modell som verkligen passar den svenska marknaden med rekordlång elektrisk räckvidd och supersnabb laddning paketerad i ett SUV-format i mellanklassen. Den här modellen är ett bevis på att BMW fortsätter att utveckla framtidens körglädje, med fokus på effektivitet, innovation och användarvänlighet,” säger hon.
BMW iX3 är utrustad med sjätte generationens eDrive-teknik, som använder nya cylindriska battericeller för att förbättra energidensitet och laddningshastighet. Den första varianten som tillverkas är BMW iX3 50 xDrive, med en WLTP-räckvidd på upp till 805 kilometer från ett batteri på 108,7 kWh.
Denna fyrhjulsdrivna bil har en total motoreffekt på 345 kW (469 hk) och accelererar från 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder, med en toppfart på 210 km/h. Fyrhjulsdriften består av en uppgraderad elektriskt exciterad synkronmotor på bakaxeln och en ny asynkronmotor på framaxeln.
BMW har också förbättrat laddningsprestandan. Den nya iX3 kan ladda med upp till 400 kW tack vare 800-voltsteknologi. Bilen kan ladda från 10 till 80 procent på 21 minuter, vilket är snabbt med dagens standard. AC-laddning på 11 kW är standard, och 22 kW kommer som tillval.
För ytterligare funktionalitet kommer bilen från 2026 att ha dubbelriktad laddning, vilket gör iX3 till en mobil powerbank som kan kopplas till elnätet.
BMW iX3 är 4 782 millimeter lång, 1 895 millimeter bred och 1 635 millimeter hög, med en hjulbas på 2 897 millimeter. Lastutrymmet kan ökas från 520 liter till maximalt 1 750 liter genom att fälla de bakre sätesraden.
Den har också 58 liter förvaring under huven och kommer med en elektrisk dragkrok med en dragvikt på 2000 kg.
En ny elektronik- och mjukvaruarkitektur har utvecklats för bilen, med ett ”digitalt nervsystem” bestående av fyra högpresterande datorer som hanterar kördynamik, automatiserad körning och infotainment. Det möjliggör kontinuerliga mjukvaruppdateringar som förbättrar bilen över tid.
”Heart of Joy” är en central komponent som ansvarar för kördynamiken och bearbetar information snabbare än tidigare system, vilket leder till mer effektivitet och en smidigare körupplevelse, säger hon.
BMW iX3 introducerar också BMW Panoramic iDrive, som kombinerar digitala funktioner med fysiska reglage. Föraren kan använda både klassiska knappar och berörings- eller röstkommandon via en multifunktionsrat.
Den centrala 17,9 tum stora displayen erbjuder enkel navigering och anpassningsbara widgets. Orderböckerna för BMW iX3 50 xDrive öppnar idag, med produktion som startar under hösten och marknadslansering beräknad till våren 2026.