Framsteg inom batteriteknologi: Volkswagen visar elektrisk motorcykel och ny battericell
Publicerad september 10, 2025
Publicerad september 10, 2025
Volkswagen-koncernen har presenterat banbrytande batteriteknik på IAA Mobility 2025 i München. En av höjdpunkterna var koncernens första eldrivna motorcykel, som använder ett solid state-batteri, samt PowerCos nya Unified Cell, redo för serieproduktion i kommande elbilar från Volkswagen, Skoda och Cupra.
”Volkswagen-koncernen och dess varumärken driver på den tekniska utvecklingen i full fart. Vi har tagit kontroll över e-mobilitetens nyckelteknologier, som battericeller, batterisystem och eldrivlinor och kan därmed utveckla de bästa lösningarna för våra kunder,” säger hon.
Den nya tekniken förväntas förbättra prestanda, kostnadseffektivitet och flexibilitet, med fokus på produktion inom Europa. Hon betonar att detta stärker Europas position som en ledande bilnation.
PowerCo, Ducati och Audi har i samarbete med QuantumScape demonstrerat en elektrisk motorcykel utrustad med solid state-batteri. Motorcykeln är baserad på Ducatis eldrivna V21L och har modifierats för att rymma detta avancerade batterisystem. Upp till 980 av QuantumScapes QSE-5-celler kan användas, vilket ger hög energitäthet, snabbladdning och förbättrad säkerhet.
”Solid state-batteriet har potential att bli en verklig game changer för e-mobilitet,” säger han. Ducati ser stor potential i tekniken för högprestandafordon och planerar att utveckla en testmotorcykel för banan.
Parallellt arbetar PowerCo och QuantumScape för att integrera tekniken i den nya Unified Cell, som är ”solid state-redo” med ambitionen att ha en kommersiell lösning klar innan decenniets slut.
Volkswagen och PowerCo har också presenterat den första serieproduktionsklara versionen av Unified Cell, som kommer att användas i kommande små elbilar inklusive Volkswagen ID. Polo, Skoda Epiq och Cupra Raval, med lansering planerad till nästa år. Den nya cellen erbjuder en energitäthet på cirka 660 Wh/l och förväntas ge räckvidd på upp till 450 kilometer och laddtider under 25 minuter.
Volkswagen framhäver även gigacasting-teknik som minskar vikten och sänker kostnaderna för batterier. Unified Cell kommer att fungera som en gemensam batteriplattform för upp till 80 procent av koncernens elbilar och är flexibel nog att hantera flera cellkemier, vilket möjliggör storskalig standardisering.
”I dag tar vi ett stort steg mot vårt mål att etablera batteriteknologi i Europa. Vår första serieproducerade battericell är tekniskt sett helt i nivå med de etablerade konkurrenterna,” säger han. Den nya cellen förväntas sätta nya standarder för räckvidd, laddhastighet och effektivitet, vilket gör elbilar mer prisvärda.
Volkswagen har också avslöjat att de tillsammans med det egna energilösningsbolaget Elli bygger sitt första storskaliga energilager i Salzgitter. Anläggningen, som ska tas i drift i december 2025, kommer att bidra till att stabilisera elnätet och utgöra startskottet för fler liknande projekt i Europa. Det nya batterisystemet kommer att ha en kapacitet på 20 MW och en lagringskapacitet på 40 MWh.