Eldriven transport mellan länder med fokus på effektivitet
Publicerad september 12, 2025
Publicerad september 12, 2025
Anders Gaasedal, ingenjör på Scania, har delat sina erfarenheter av att köra en eldriven lastbil genom Europa via sociala medier. Han beskriver sin senaste utmaning: att minimera antalet laddstopp under en längre resa.
– Jag testade något lite annorlunda. Som jag nämnt i mina tidigare inlägg så är det inte längre någon riktig utmaning att köra elbil, så jag fick hitta på en liten utmaning för mig själv. På den här resan ville jag därför sikta på att köra så långt som möjligt mellan laddningarna, förklarar han.
Med en Scania R45, utrustad med 518 kWh användbar batterikapacitet, körde Anders från Södertälje till Dresden i Tyskland, en total distans av 420 mil. Lastbilen var under stora delar av resan lätt lastad, men han genomförde även körningar utan last på en testbana utanför Dresden.
– Det är inte helt orealistiskt om du fraktar varor som inte är särskilt tunga och dessutom har några tomma returresor, fortsätter han.
Totalt gjorde han nio laddstopp, med en genomsnittlig sträcka på 560 kilometer mellan dem. Denna strävan efter att maximera körsträckan stämde inte alltid överens med de obligatoriska kör- och vilotiderna, men utgjorde ändå en intressant utmaning.
– Men jag har visat många gånger tidigare att det fungerar för eldrivna lastbilar att hänga med en diesel. Därför satsade jag istället på den här nya utmaningen. Det var nära att jag klarade mig på enbart fulla laddningar, men jag lade till två små ”bekvämlighetsladdningar” för att göra livet lite enklare, förklarar han.
Här är sträckorna mellan varje laddning: Södertälje – Åstorp, Sverige: 530 km, Åstorp – Asnæs, Danmark: 170 km (nattladdning för att kunna köra hela vägen till Tyskland nästa dag), Asnæs – Testbanan, Tyskland: 575 km, samt flera körningar på testbanan.
Resans statistik visar en körsträcka av 4200 km, en vikt på 18/26 ton och en medelhastighet av 70 km/h under varierande väderförhållanden, med en genomsnittlig förbrukning på 0,88 kWh/km. Anders delar regelbundet sina insikter på LinkedIn.