Sverige satsar på elektrifiering av transportsektorn
Publicerad september 18, 2025
Publicerad september 18, 2025
Den svenska regeringen har nyligen avslöjat sin budgetplan för 2026, som innehåller flera initiativ för att främja elektrifieringen inom transportsektorn. Bland dessa satsningar ingår ökade medel för laddinfrastruktur, förlängda incitament för lätta ellastbilar samt en permanent skattefrihet för laddning på arbetsplatser.
”För att snabba på omställningen av transportsektorn är det helt centralt att vi sänker trösklarna för fler företag och hushåll att välja eldrivet. Detta är klimatpolitik som gynnar tillväxt och konkurrenskraft,” säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.
Klimatklivet får ett ökat anslag för att stödja utbyggnaden av publik laddinfrastruktur, med en höjning på 1,5 miljarder kronor under 2026, vilket ger en total budget på cirka 4,5 miljarder. Regeringen planerar även att fördela lika mycket för 2027 och 2028.
Under det föregående året beviljades det 1,5 miljarder kronor i stöd för cirka 47 000 laddpunkter i Sverige, vilket var det största beloppet någonsin.
Regeringen har valt att förlänga klimatpremien för lätta ellastbilar med ytterligare två år. Stödet på 40 000 kronor har lett till en snabbare introduktion av eldrivna lastbilar, enligt regeringen.
Det föreslås också att ytterligare 700 miljoner kronor tillsätts för 2027 och 800 miljoner för 2028, vilket innebär att ansökningar kan göras fram till 2027 med utbetalningar under 2028.
Den tillfälliga skattefriheten för laddning av privata elbilar på arbetsplatser, som annars skulle upphöra i juli 2026, föreslås nu bli permanent.
Regeringen avser även att utvidga avdragsrätten för drivmedelskostnader vid tjänsteresor för förare av laddhybrider, vilket ska öka incitamenten att använda eldrift vid arbetspendling och tjänsteresor.
Vidare har regeringen skickat in ett förslag till EU om en ny elbilspremie, delvis finansierad av EU:s sociala klimatfond. Denna premie, som föreslås börja gälla i januari 2026, kommer att vara på 54 000 kronor och kan användas vid köp eller leasing av både nya och begagnade elbilar.
Villkoren är att bilen får kosta under 500 000 kronor eller ha en leasingkostnad på högst 4 700 kronor per månad. Målet med modellen är att stödja hushåll med lägre inkomster, särskilt de som bor utanför storstäderna.