Renaults plan för kostnadseffektiva elbilar med ny batteriteknik
Publicerad september 19, 2025
Publicerad september 19, 2025
Renault överväger att implementera ny batteriteknik för att sänka kostnaderna på sina elbilar. Under de senaste åren har litiumjärnfosfat-batterier (LFP) blivit mer populära, särskilt i Kina, där de nu dominerar. I Europa är deras andel fortfarande låg, under tio procent.
Fördelarna med LFP-batterier inkluderar lägre priser tack vare färre dyra råvaror och en ökad hållbarhet. Nackdelen är att de har en lägre energitäthet jämfört med de vanliga NMC-batterierna som hittills varit dominerande. Men tekniska framsteg har minskat denna skillnad, vilket gör LFP-batterier till ett mer attraktivt alternativ.
Renaults nya VD, Francois Provost, uttryckte under IAA Mobility i München,
”Vi måste komma ifatt våra bästa konkurrenter,”. Företaget planerar att erbjuda både LFP- och NMC-batterier för att ge kunderna valmöjligheter – ett mer kostnadseffektivt alternativ och ett med bättre prestanda.
Den nya modellen Renault Megane E-tech kommer att vara först ut med LFP-teknik, följt av Renault Twingo som förväntas lanseras 2026. Tidigare har Renault bekräftat att LFP-batterier kommer att användas i den kommande elektriska Twingo.
Fabrice Cambolive, Renaults varumärkeschef, poängterade under mässan att elbilar är enklare att uppdatera, och att batteritekniken är en viktig aspekt för förbättringar mellan årsmodeller.
”Man kan förbättra batteriet, prestandan och räckvidden eller lägga till fyrhjulsdrift. Jag tror inte att vi kommer att överge en elbil lika snabbt som vi gjorde med en bil med förbränningsmotor,” säger han.