Elbilar som lösning på Sveriges energikris
Publicerad oktober 17, 2025
Publicerad oktober 17, 2025

Med vinterkylan i antågande och stigande elpriser varnar experter för en kommande energikris. Men en potentiell lösning kan redan stå parkerad utanför våra hem. Det hävdar VD:n för laddbolaget Chargenode, som framhäver elbilarnas betydelse för att förbättra Sveriges elsystem genom intelligent laddning.
Enligt Svenska kraftnät kan södra Sverige under kalla vintermorgnar behöva upp till 7 700 megawatt extra effekt, vilket motsvarar kapaciteten hos sju kärnkraftverk. Samtidigt finns det över 740 000 laddbara bilar i landet.
Hon säger att dessa fordon kan spela en väsentlig roll i att avhjälpa situationen om laddningen sker på ett smartare sätt. Om till exempel var sjunde elbil laddas under natten istället för på kvällen, skulle det frigöra cirka 1 100 megawatt effekt, motsvarande ett kärnkraftverks kapacitet.
För närvarande laddas de flesta elbilar när ägarna kommer hem från jobbet, vilket sammanfaller med den tid då elnätet är som mest belastat. ”Politiska debatter handlar ofta om kärnkraft eller vindkraft, nya ledningar och förenklade tillståndsprocesser. Men sällan hör vi ett ord om den mest uppenbara lösningen, att använda den el vi har på ett smartare sätt,” skriver hon.
Enligt hennes mening är smart laddning nyckeln, en teknik som redan finns tillgänglig. Genom att använda mjukvara kan laddningstiderna styras automatiskt utan att användarna behöver tänka på det. Hon menar att detta kan sänka hushållens elkostnader samtidigt som energisystemets motståndskraft stärks.
”Din elbil behöver inte laddas mellan fem och sju på kvällen. Den behöver vara fulladdad när du kör till jobbet nästa morgon,” skriver hon. Hon föreslår också att regeringen bör införa skattelättnader för fastighetsägare som installerar smart laddning och att nya laddstationer ska krävas ha inbyggd styrning.
I sitt slutord uppmanar hon regeringen att öka informationsspridningen om kommande effektavgifter. Hon anser att smart laddning är en av de mest kostnadseffektiva vägarna mot ett mer hållbart elsystem. Istället för att enbart fokusera på ny elproduktion vill hon se mer fokus på hur den befintliga elen används.
På så sätt kan elbilen uppfattas som en resurs snarare än en belastning.