Kritik mot elbilsstödet: Regionerna exkluderar många
Publicerad oktober 21, 2025
Publicerad oktober 21, 2025

Sverige introducerar en ny elbilspremie som träder i kraft i januari nästa år, vilket möjliggör stöd på upp till 54 000 kronor för inköp av nya eller begagnade elbilar. Trots detta har stödprogrammet strikta begränsningar.
Det finns inkomstgränser som hushåll måste hålla sig inom, och det krävs att man inte redan äger en elbil eller laddhybrid. Dessutom är det geografiska krav som begränsar stödet till vissa regioner.
Konsumentorganisationen M Sverige uttrycker stor oro över dessa begränsningar. De påpekar att regionspecifika krav kan leda till att många som skulle kunna dra nytta av stödet exkluderas. ”Det finns dock undantag. På Gotland och i Blekinge kan alla söka stödet”, säger en talesperson.
Det primära syftet med stödet är att accelerera omställningen bort från fossila bränslen, vilket anses nödvändigt för att minska användningen av bensin- och dieselbilar. ”Tyvärr har man glömt klimatnyttan”, förklarar hon. Detta eftersom EU-stödet i stor utsträckning riktar sig till utsatta grupper, vilket medför att många som är beroende av bilmissar stödet.
M Sverige framhäver även att särskilda grupper, såsom de som gör avdrag för arbetsresor, borde prioriteras. Dessa individer har ofta begränsade möjligheter att använda kollektivtrafik, vilket skulle innebära oproportionerligt lång restid.
En analys av Trafikanalys visar att en betydande majoritet av de förvärvsarbetande, cirka 3 miljoner, bor utanför de föreslagna kommunerna för elbilsstödet. Istället finns de ofta i storstadsområden.
”Ironiskt nog finns det platser i Sverige där alla kan söka stödet så som Blekinge och Gotland. Platserna där flest missar stödet är Stockholm och Västmanland där endast 5 respektive 8 procent av invånarna bor i rätt typ av kommun”, fortsätter hon.
”De som har störst behov av bil borde ha störst nytta av elbilsstödet. Men med förslaget blir det tvärtom med tanke på de stora befolkningsgrupper som exkluderats”, avslutar hon.