Elbilar i Sverige: Utmaningar och möjligheter i elektrifieringen
Publicerad oktober 23, 2025
Publicerad oktober 23, 2025

Ziklo Bank har publicerat Mobilitetsrapport 2025, som visar att övergången till elbilar i Sverige går framåt. Trots teknikens mognad och en växande infrastruktur kvarstår flera hinder. Dessa inkluderar bristande kunskap, myter och snedvridna förutsättningar.
Joel Graffman, vd på Ziklo Bank, säger:
”Sverige har tekniken, infrastrukturen och erfarenheten för att lyckas. Men för att elektrifieringen ska bli bredare, snabbare och mer tillgänglig måste vi skapa tydliga spelregler som gör det enklare för fler att välja elbil.”
Företag har en central roll i denna omställning, då de står för två tredjedelar av nybilsförsäljningen. Trots detta saknar nästan hälften av företagen en klar elektrifieringspolicy. För att möjliggöra en bredare omställning krävs aktiva beslut och stabila riktlinjer.
Privatpersoner står inför myter som påverkar deras beslut. Många anser att elbilar är dyrare och att batterier snabbt försämras. Faktum är att moderna batterier behåller 85 till 90 procent av sin kapacitet efter 20 000 körda mil. Dessutom är laddinfrastrukturen nu väl utbyggd.
Rapporten noterar:
”Ekonomin runt elbilen är i flera avseenden ny och ibland mer komplex än för fossilbilen vilket skapar en klyfta mellan upplevda och faktiska kostnader.” Detta skapar en situation där elbilar upplevs som dyrare än de faktiskt är.
Enligt Ziklo kan total ägandekostnad (TCO) ge en bättre bild av kostnaderna över tid. Där vinner elbilar oftare, även för privatpersoner. Boendeformen påverkar också möjligheterna att skaffa elbilar.
Villaägare har lättare att installera hemmaladdning, medan de i flerbostadshus ofta saknar tillgång. Rapporten visar att glesbygden ofta har bättre förutsättningar än vad som är känt. Ny lagstiftning kommer att underlätta laddning för hyresgäster.
Från sommaren 2026 blir det svårare för hyresvärdar att neka laddning. Dessutom, från 2027, kommer krav på laddplatser att gälla även för bostadshus.
Tjänstebilar driver utvecklingen framåt. När fler provkör elbilar i arbetet sprids erfarenheten, och nästan ingen går tillbaka till fossilbilar. Företag ser elbilar som en fördel både ekonomiskt och varumärkesmässigt.
Privatpersoner köper ofta begagnade bilar. Färre nybilar leder till färre begagnade elbilar på marknaden. Statistiskt sett har dessa bilar oftast varit företagsfordon.
Norge nämns som en förebild, där långsiktiga regler har ökat förtroendet. Elbilar står nu för över 90 procent av nybilsförsäljningen där. Sverige följer samma väg, men ligger efter.
Även inom tung trafik görs framsteg. Stora företag ser lägre driftskostnader och nöjdare förare som fördelar med eldrivna transportmedel. Mindre företag behöver dock stöd för att våga stiga in i elektrifieringen.
Ziklo Bank konstaterar:
”Den tekniska mognaden är inte längre problemet. Utmaningen handlar nu om att bredda omställningen.” Detta innefattar stabil politik och ökad tillgång till laddning.
Det finns också en risk att media sprider felaktiga bilder. Joel Graffman förklarar:
”Det finns ett glapp mellan upplevd och faktisk verklighet.” Först då kan Sverige nå sina klimatmål och göra övergången till elbilar snabbare och mer rättvis.