Innovativa produktionslinjer för elektriska bilar i Spanien
Publicerad november 5, 2025
Publicerad november 5, 2025

Volkswagen-koncernen har nu tagit steget mot att tillverka en ny generation av prisvänliga elfordon. Initiativet leds av Seat, som ansvarar för produktionen av Cupra Raval och Volkswagen ID. Polo.
En ny servomekanisk presslinje har nyligen invigts i Martorell, Spanien, och den anses vara en av de mest avancerade i världen. Denna anläggning har kapacitet att pressa upp till fyra miljoner karossdelar årligen och kommer att spela en viktig roll i koncernens elektrifiering.
Presslinjen, kallad PXL, har tagits i drift efter en 40-månaders utvecklings- och byggprocess. För närvarande används den för delar till existerande modeller, men den kommer att vara central för produktionen av de kommande elbilarna Raval och ID. Polo.
– Med 15 presscykler per minut kan vi producera fler delar på kortare tid och med högsta effektivitet, förklarar hon.
Presslinjen är även designad för att snabbt kunna byta verktyg, upp till 15 gånger per dag, vilket underlättar produktionen av olika komponenter.
– Genom full automatisk hantering har vi lyckats korta tiden mellan två produktionsserier till bara fem minuter, från sista delen i den ena serien till första delen i nästa, berättar han.
Pressarna kan hantera en kraft på 81 000 kN och vilar på ett fundament som sträcker sig 20 meter ner i marken. Varje presscykel genererar cirka 3 000 datapunkter, vilket möjliggör realtidsanalys och optimering av produktionen.
Denna investering är en del av projektet Future: Fast Forward, där Seat tillsammans med Volkswagen-koncernen och flera partners satsar 10 miljarder euro på att elektrifiera Spaniens fordonsindustri.
Cupra Raval kommer att vara märkets kompakta elbil, byggd på Volkswagens MEB Entry-plattform, med en räckvidd på cirka 400 kilometer. Volkswagen ID. Polo, som är syskonmodellen till Raval, kommer att ha en liknande teknisk grund men med en mer traditionell Volkswagen-design, inriktad på bredare volymproduktion.
Martorell-fabriken framhålls av Volkswagen Core-gruppen som navet för elbilstillverkning med start 2026.