Kia Sverige utforskar dubbelriktad laddning för elbilar
Publicerad november 6, 2025
Publicerad november 6, 2025

Genom teknik för dubbelriktad laddning (V2G) kan elbilar bli en viktig resurs för energisystemet. Samtidigt kan elbilsägare dra nytta av att sälja tillbaka energi under timmar med hög efterfrågan. Kia Sverige inleder nu ett projekt för att undersöka dessa möjligheter.
Tillsammans med Lunds tekniska högskola och Sustainable Innovation genomför Kia ett test vid två återförsäljare, Aftén Bil och Bilbörsen. Här analyseras laddning och urladdning från 40 till 50 elbilar för att förstå hur bilanläggningar kan bidra till att stabilisera elnätet.
Peter Himmer, VD för Kia Sverige, påpekar att de nya elbilarna är förberedda för dubbelriktad laddning.
– Det är väldigt intressant att se hur tekniken kan användas i praktiken och stötta elnätet när de inte används, säger han.
Himmer fortsätter:
– Om det fungerar på våra bilanläggningar, är det applicerbart på alla platser där många bilar laddas samtidigt, som parkeringshus eller hamnar.
Potentialen i V2G-tekniken är betydande, även på nationell nivå. Om varje Kia-återförsäljare har 45 laddpunkter och 60 procent av de anslutna bilarna är elbilar, skulle det innebära cirka 2000 uppkopplade elbilar.
Med ett batteri på 80 kWh kan den totala effekten som matas ut i elnätet uppgå till hela 160 000 kWh. Det motsvarar den årliga elförbrukningen för åtta villor eller 36 lägenheter.
– Vårt projekt öppnar dörren för storskalig V2G-användning och skapar affärsmöjligheter för återförsäljare, säger Lennart Skogh, grundare av PowerLynk.
V2G-tekniken gynnar inte bara samhället utan kan också komma elbilsägare till godo genom att fungera som ett reservbatteri vid höga elpriser eller strömavbrott.
– Att inte förbereda för en framtid där elbilarnas batterier nyttjas maximalt är direkt dumsnålt, säger Lorentz Tovatt, projektledare på Sustainable Innovation.